© Maritime Center Fredrikstad created with Wix.com

  • Facebook Clean
Følg oss på:

Senter for maritim kultur på Isegran i Fredrikstad

Utvalgte prosjekter

RS 1 Colin Archer repareres etter brann

RS 1 Colin Archer ble konstruert og bygget ved Colin Archers værft i Rekkevik Larvik 1893. I dag eies fartøyet av Norsk Maritimt Museum og forvaltes av Seilskøyteklubben Colin Archer.

Fartøyet er restaurert på Isegran. Selv om vi måtte konkludere med at vi har vært veldig heldige med utfallet etter brannen så var det store skader ombord. Vi har ferdigstilt dekksbjelker og lagt nytt dekk. Alt av slanger og tanker er på plass. Hele båten har blitt pusset og malt opp igjen. En stor jobb men resultatet har blitt bra. Vi har også bygget nye rekker som ble tilbakeført til konstruktørens opprinnelige design.

Mohawk II 

Natten til 19 juli 2004 ble s/y MOHAWK II pårent av en nederlandsk fiskebåt. I løpet av 2 hektiske minutter måtte 20 sjøspeidere evakuere sin skute. Alle ble reddet, og ingen ble skadet. Mohawk ble bygget i 1904 og var på sin 100-års

jubileumstur da hun sank. Mohawk står på listen over verneverdige fartøyer og all restaurering følger antikvariske prinsipper. Mohawk er bygget av teak på eikespant, med Oregon Pine i dekket. Kjøl, stevner, en del spant, hud, dekk og rigg er skiftet ut.

Restaurering av Tarpoon II

10-meter R Tarpon II ble bygget hos Anker & Jensen til de olympiske leker i 1912 for den russiske aristokraten Leonid A. Nagornoff fra St. Petersburg. Da Nagornoff bestilte båten hos Anker høsten 1911, ønsket han en solid båt. Selv om verftet i Vollen var kjent for sine solide sjøbåter, fortelles det at Nagornoff selv forhøyet prisen med ti prosent mot at Anker garanterte at båten skulle holde i minst 20 år. Nytt oregon pine dekk ble lagt og båten har gjennomgått en total istandsetting.

DS Turisten

Vi er nå i gang med utbedringer ombord på DS Turisten som ligger i Strøfoss. Vi skal gjøre diverse oppdrag ombord og demonterer her den såkalte"smørkassa". Arbeidene utføres av Tom Hemreus og Leif Erik Ellingsen. Mye av det vi nå demonteres skal reproduseres på vårt verksted på nyåret. Deretter vil det bli montert ombord på våren 2014. Flott prosjekt med spennende utfordringer.

Nye bordganger på Jærbuen II

Vi er godt igang med å skifte bordganger på Jærbuen II. Etter at arbeidene med ny akterstevn var avsluttet har vi nå startet opp med en ny runde hvor vi skal fornye en del hudbord i bunnen akter. Hudbordene er av Eik og er festet med Einernagler og Bronsespiker under vann. Merk at spikrene er originale og derav fra 1898. Dvs 115 år gamle. De fleste pusser vi med stålbørste og bruker om igjen. A. M Andersen metallstøperi hjelper oss med å støpe kopier av de originale ved behov. Et par nye spanter av krokvokst Furu må også til.

Dekk nates om på Dyrafjeld 

Dekksnatene skrapes rene for gammel bek og drevgarn. Hele dekket skal drives med bomullsgarn og bekes på nytt.”Dyrafjeld” ex ”Anna Christina” er bygget i 1889 ved Utistua Stangvik i Surnadal som seilende Jakt. Vi har bytter deler av rekketoppstykke, samt nye hekkbjelker som følge av råteskader. Vi lager ny gaffelbom til stormasten og skal utføre ytterligere vedlikehold på riggen. Deler av dekket blir omkalfatret og en del mindre vedlikeholdsprosjekter blir gjennomført.

Vis mer
Vis mer