Senter for maritim kultur på Isegran i Fredrikstad

Utvalgte prosjekter

Fritjof2.jpg
FR14
FR14
press to zoom
FR13
FR13
press to zoom
FR12
FR12
press to zoom
FR11
FR11
press to zoom
FR10
FR10
press to zoom
FR9
FR9
press to zoom
FR8
FR8
press to zoom
FR7
FR7
press to zoom
FR6
FR6
press to zoom
Fritjof II restaureres

Losskøyta «Frithjof» ble bygd av Porsgrund Baadbyggeri i 1896,

som losskøyte til los Thor Andersen i Ula. Fartøyet fikk Riksantikvarens formelle status som verneverdig skip i 1990. Losskøyta drives av «Frithjofs Venner». Skøyta brukes i levende formidling av kulturhistorie, bla. rettet mot skoleklasser i kommunen. Frithjof II har gjennom årene fått flere utbedringer her hos oss på Isegran. I 2016 var tiden moden for å ta tak i dekket. Og når skøyta først sto på land og i hus benyttet en anledningen til å få gjort noe med en del andre ting også. Alle dekksbjelker og knær ble byttet. Underdollbord og dollbord, mange ribber i akterskipet, flere nye bunnstokker, 100m hud, nye luker, ny hytte, ny styrebrønn, ny stråkjøl og hele skøyta ble drevet opp. Og selvfølgelig nytt dekk. Alt sammen gjort etter antikvariske prinsipper. 

Jelse 

Jelse er et av de første fartøyene som fikk tilhold i museumshavna på Isegran i 1985. Da var det Reidar Simonsen som eide Jelse (da Jelsa). Han hadde kjøpt jakta som fraktefartøy i 1977 og bygd henne opp som seiljakt igjen. Reidar mente skuta var gammel. Han hadde bilebrev fra 1861, men da Reidar var god på skrøner og historier var det mange som var tvilende til dette. I 2005 gir Reidar Jelse til Knut Sørensen, som sender inn en dendrokronologisk undersøkelse av det eldste tømmeret ombord til NTNU. Prøvene viste at tømmeret ble felt i 1765/66. Jelse har vært i fraktefart i over 200år!  Hun skal istandsettes til å bli et rent musealt fartøy hvor moderne utstyr og maskin blir utelatt.Arbeidet utføres av Maritime Center Fredrikstad, Hardanger Fartøyvernsenter og Knut Sørensen

.

Jelsa.jpg
12
12
press to zoom
11
11
press to zoom
10
10
press to zoom
9
9
press to zoom
8
8
press to zoom
7
7
press to zoom
6
6
press to zoom
5
5
press to zoom
2
2
press to zoom
RS 1 Colin Archer repareres etter brann

RS 1 Colin Archer ble konstruert og bygget ved Colin Archers værft i Rekkevik Larvik 1893. I dag eies fartøyet av Norsk Maritimt Museum og forvaltes av Seilskøyteklubben Colin Archer.

Fartøyet er restaurert på Isegran. Selv om vi måtte konkludere med at vi har vært veldig heldige med utfallet etter brannen så var det store skader ombord. Vi har ferdigstilt dekksbjelker og lagt nytt dekk. Alt av slanger og tanker er på plass. Hele båten har blitt pusset og malt opp igjen. En stor jobb men resultatet har blitt bra. Vi har også bygget nye rekker som ble tilbakeført til konstruktørens opprinnelige design.

Mohawk II 

Natten til 19 juli 2004 ble s/y MOHAWK II pårent av en nederlandsk fiskebåt. I løpet av 2 hektiske minutter måtte 20 sjøspeidere evakuere sin skute. Alle ble reddet, og ingen ble skadet. Mohawk ble bygget i 1904 og var på sin 100-års

jubileumstur da hun sank. Mohawk står på listen over verneverdige fartøyer og all restaurering følger antikvariske prinsipper. Mohawk er bygget av teak på eikespant, med Oregon Pine i dekket. Kjøl, stevner, en del spant, hud, dekk og rigg er skiftet ut.

C8
C8
press to zoom
C7
C7
press to zoom
C5
C5
press to zoom
C4
C4
press to zoom
C3
C3
press to zoom
C2
C2
press to zoom
C1
C1
press to zoom
M1
M1
press to zoom
M2
M2
press to zoom
M3
M3
press to zoom
a
a
press to zoom
M4
M4
press to zoom
M5
M5
press to zoom
M6
M6
press to zoom
Slide287
Slide287
press to zoom
M7
M7
press to zoom
Restaurering av Tarpoon II

10-meter R Tarpon II ble bygget hos Anker & Jensen til de olympiske leker i 1912 for den russiske aristokraten Leonid A. Nagornoff fra St. Petersburg. Da Nagornoff bestilte båten hos Anker høsten 1911, ønsket han en solid båt. Selv om verftet i Vollen var kjent for sine solide sjøbåter, fortelles det at Nagornoff selv forhøyet prisen med ti prosent mot at Anker garanterte at båten skulle holde i minst 20 år. Nytt oregon pine dekk ble lagt og båten har gjennomgått en total istandsetting.

T1
T1
press to zoom
T3
T3
press to zoom
T2
T2
press to zoom
T8
T8
press to zoom
T7
T7
press to zoom
T4
T4
press to zoom
T6
T6
press to zoom
T5
T5
press to zoom
DS Turisten

Vi er nå i gang med utbedringer ombord på DS Turisten som ligger i Strøfoss. Vi skal gjøre diverse oppdrag ombord og demonterer her den såkalte"smørkassa". Arbeidene utføres av Tom Hemreus og Leif Erik Ellingsen. Mye av det vi nå demonteres skal reproduseres på vårt verksted på nyåret. Deretter vil det bli montert ombord på våren 2014. Flott prosjekt med spennende utfordringer.

TU2
TU2
press to zoom
TU3
TU3
press to zoom
TU9
TU9
press to zoom
TU8
TU8
press to zoom
TU7
TU7
press to zoom
TU6
TU6
press to zoom
TU5
TU5
press to zoom
TU4
TU4
press to zoom
Nye bordganger på Jærbuen II

Vi er godt igang med å skifte bordganger på Jærbuen II. Etter at arbeidene med ny akterstevn var avsluttet har vi nå startet opp med en ny runde hvor vi skal fornye en del hudbord i bunnen akter. Hudbordene er av Eik og er festet med Einernagler og Bronsespiker under vann. Merk at spikrene er originale og derav fra 1898. Dvs 115 år gamle. De fleste pusser vi med stålbørste og bruker om igjen. A. M Andersen metallstøperi hjelper oss med å støpe kopier av de originale ved behov. Et par nye spanter av krokvokst Furu må også til.

Dekk nates om på Dyrafjeld 

Dekksnatene skrapes rene for gammel bek og drevgarn. Hele dekket skal drives med bomullsgarn og bekes på nytt.”Dyrafjeld” ex ”Anna Christina” er bygget i 1889 ved Utistua Stangvik i Surnadal som seilende Jakt. Vi har bytter deler av rekketoppstykke, samt nye hekkbjelker som følge av råteskader. Vi lager ny gaffelbom til stormasten og skal utføre ytterligere vedlikehold på riggen. Deler av dekket blir omkalfatret og en del mindre vedlikeholdsprosjekter blir gjennomført.

b
b
press to zoom
J5
J5
press to zoom
J4
J4
press to zoom
J3
J3
press to zoom
J2
J2
press to zoom
D1
D1
press to zoom
D5
D5
press to zoom
D4
D4
press to zoom
D3
D3
press to zoom
D2
D2
press to zoom